مصادر فقهى شافعى ] ویرایش [
شافعى در فتوا دادن، از کتاب ، سنت ، اجماع و قیاس بهره مى گرفت; البتّه وى خبر واحد را از فرد موثق ـ هر چندآن خبر مشهور نباشد (بر خلاف نظر ابوحنیفه ) و هر چند موافق عمل مردم مدینه نباشد (برخلاف شیوه مالک ) ـ حجّت مى دانست.
در قیاس نیز، اگر اصل و ریشه معیّنى در کتاب و سنت داشته باشد، در نظر وى حجّت است. او استحسان را ـ برخلاف شیوه ابوحنیفه و مالک ـ حجّت نمى دانست و مى گفت: «من استحسن فقد شرّع; هر کس به استحسان روى آورد، تشریع کرده و بدعت گذارده است». [۵] او مصالح مرسله و حجیت عمل اهل مدینه را قبول نداشت. [۶] در ردّ عمل به استحسان ، کتابى به نام ابطالالاستحسان و در ردّ عمل به مصالح مرسله ، کتابى به نام الاستصلاح نوشته و در کتاب معروفش الام حجیت عمل مردم مدینه را انکار کرده است. [۷]
لازم به ذکر است که شافعى در کتاب الاُمّ فتوا هاى تازه و تجدید نظرهاى فقهى را ذکر کرده است. [۸] به تصریح برخى از اندیشمندان اهل سنت ، فقه شافعى به فقه شیعه امامیه نزدیک و موارد اختلافى میان آنان، نسبت به دیگر مذاهب کمتر است. [۹
نظرات شما عزیزان:
نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
نظر خصوصی
کد را وارد
نمایید:
عکس شما
آپلود
عکس دلخواه:
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:,
׀ موضوع: <-PostCategory->
׀
درباره وبلاگ
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ خودتون خوش اومدید امید وارد استفاده کافی ببرید و اینکه وبلاگ هرمشکلی یا اشکالی داره تو نظر برام بزارید ممنون میشم
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
علمی فناوری
و آدرس
patoo.13.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.